مبانی نظری و پیشینه تحقیق برنامه ریزی راهبردی
فرمت فایل دانلودی: .zipفرمت فایل اصلی: DOCX
تعداد صفحات: 62
حجم فایل: 129
قیمت: 24000 تومان
بخشی از متن:
مبانی نظری و پیشینه تحقیق برنامه ریزی راهبردی
تعداد صفحات : 62
فرمت : word (قابل ویرایش)
کاملترین و به روزترین در سطح اینترنت
دارای پیشینه داخلی و خارجی دارد.
دارای منابع فارسی و انگلیسی جدید
فاقد غلط املایی و نگارشی.
رفرنس دهی و پاورقی استاندارد.
بخشی از متن فایل:
برنامه ریزی راهبردی
مفهوم استراتژی
فرهنگ وبستر[1]استراتژی را این چنین تعریف میکند:
علم و هنری که فرمانده نیروهای نظامی در هنگام مواجهه بادشمن جهت بهره گیری از موقعیتها و امکانات بکار میبندد».
واژه استراتژی[2]از ریشه یونانی استراگما به معنای فرمانده ارتش، مرکب از دو کلمه ارتش و رهبرگرفته شده است. مفهوم استراتژی ابتدا به معنای فن هدایت، تطبیق و هماهنگ سازینیروها جهت نیل به اهداف جنگ در علوم نظامی بکار گرفته شد. سپس تئوریسینهای علممدیریت، استراتژی را چگونگی تخصیص منابع کمیاب، جهت رسیدن به اهداف اقتصادی تعریفکردند (فروزنده دهکردی،1394)، در زمان پریکلس (450 ق، م)، به معنای مهارتهایمدیریتی (اداره، رهبری، قدرت و سخنرانی) اطلاق میشد. در زمان اسکندر مقدونی (330ق، م)، به معنای مهارتهای استفاده از نیروها در غلبه بر دشمنان و مخالفان و ایجادیک سیستم واحد حکومت بر جهان به کار میرفت. استراتژی به حیلهها و تدابیر فرماندهنظامی اطلاق میشد و این قدیمی ترین تعریف استراتژی است. در زمان ناپلئون استراتژیتعریف دیگری پیدا کرد: علم حرکات و طرحهای نظامــی» (همان).
مفهوم استراتژی سالهای سال به عنوان یک مفهوم نظامی بکاربرده شده است. و در کشور ما هم از کلمه معادل سوق الحبیشی در این مورد استفاده میشودکه به طور مستقیم به عملیات نظامی مربوط است و به عنوان: لشکر کشی، تعبیه سپاه،علم اداره کردن عملیات و حرکات ارتش در جنگ تعریف شده است (توتونچی افشار، 1382،12).
اندروز[3] در سال 1971 استراتژی را چنین تعریف میکند، استراتژیعبارتست از الگوی منظورها، مقاصد، اهداف، خط مشیهای اصلی و طرحهای جهت دستیابیبه اهداف (دیوید،1394).
هنری مینتزبرگ استراتژی را به پنج مفهوم به کار برده است.که عبارت از طرح، تمهید، الگو، موقعیت، دیدگاه و چشمانداز (ابراهیمی نژاد، 1379،14).
استراتژی عبارت از الگو یا طرحی که هدفها، تها وزنجیرههای عملیاتی یک سازمان را در قالب یک کل به هم پیوسته با یک دیگر ترکیب میکند.اساساً استراتژی مجموعهای از قواعد تصمیم گیری برای جهت دادن به رفتار سازمانی است(فرد،1393).
استفاده از مفهوم استراتژی در حیطه سازمان و مدیریت در نیمهدوم قرن بیستم میلادی توسط هنری فایول و پیتر دراکر آغاز شده است (فروزندهدهکردی،1394).
استراتژی یک مفهوم سیستمی است که به رشد یک سازمان پیچیدههمخوانی و جهت میدهد (مت و ذکریا، 2015). از این رو باید از رویکرد سیستمی برایشناسایی و تجزیه و تحلیل فرصت ها، موقعیت ها، تهدیدها و تنگناهای محیط بیرونی وجنبههای مثبت و منفی درونی سازمان استفاده کرد (حمیدی زاده، 1380، 4).
استراتژی عبارتست از تلاش برای درک این مطلب که در جهانامروزی، چه جایگاهی را به خود اختصاص داده ایم، و نپرداختن به این موضوع که آرزوداشتیم در چه جایگاهی میبودیم. بطور کلی میتوان گفت استراتژی یک طرح عمومی وگسترده در راستای رسیدن به اهداف بلند مدت است. استراتژیهای سازمانی معمولاًبرابعاد مختلفی چون بازاریابی، امور مالی، تولید، تحقیق و توسعه و روابط عمومیمتمرکز هستند (داوری، 1390، 35).
استراتژی را میتوان از سه دیدگاه مهم بررسی کرد:
1. تدوین استراتژهای (ایجاد استراتژی های)
2. اجرای استراتژیهای (به عمل در آوردن استراتژی)
3. کنترل استراتژی (اصلاح و تعدیل استراتژی) (ابراهیمینژاد، 1379، 12).
بطور کلی میتوان گفت: اگر چه استراتژی در سازمانها بهصورتهای متنوع و متمایز تعریف و تعبیر میگردد و نمیتوان تعریف ویژهای را ازاستراتژی در بین کلیه مدیران اجرا نمود، اما میتوان به لحاظ فرهنگی و مفهومی آن،بهره مناسب بر کاربری در هر مقطع را فراهم نـــمود (فرد،1393).
2-3.تعاریف استراتژی
تعاریف سنتی استراتژی که از ادبیات نظامی یا تجاری سرچشمهگرفته متفاوت میباشد. تعریف استراتژی را از پنج دیدگاه میتوان مطرح ساخت کهعبارتند از (مینزبرگ، 1988):
1- استراتژی به عنوان طرح[4]
2- استراتژی به عنوان نیرنگ[5]
3- استراتژی به عنوان الگو[6]
4- استراتژی به عنوان موقعیت[7]
5- استراتژی به عنوان نگرش[8]
شایان ذکر استواژه استراتژی در طول سالیان دراز، براساس دیدگاهها وتئوریهای مختلف مدیریت وبرنامهریزی به طرق مختلفی تعریف و تفسیر شده و مورد استفاده قرار گرفته است.
استراتژی به عنوان طرح
عبارت از نوعیکارآگاهانه و یا مجموعهای از رهنمودها است که برای مقابله با وضعیت و یا رخدادیخاص در آینده پیشبینی میشود.
استراتژی به عنوان نیرنگ
علاقمندان به اینتعریف معتقدند که استراتژی ضمن اینکه مفاهیم مطرح در تعریف قبل را دارا میباشد،دارای ویژگی خاص است که منجر به نیرنگ و مانوری زیرکانه در مقابل رقبا میشود.
استراتژی به عنوان الگو
براساس این تعریفبه دنبال توسعه استراتژی که میتواند هم به صورت طرح و یا نیرنگ باشد، مهمترین گاممحقق سازی استراتژیها است. لذا در این تعریف استراتژی الگویی در جریان تصمیمهااست.
استراتژی به عنوان موقعیت
چهارمین تعریف ایناست که استراتژی یک موقعیت است، خصوصاً وسیلهای برای قرار دادن سازمان در جایی کهنظریه پردازان سازمانی مایلند آن را محیط» بنامند. براساس دیدگاه برخی صاحبنظران، استراتژی با این تعریف به یک نیروی میانجی یا هماهنگ کننده بین سازمان ومحیطش، یا به عبارتی، بین موقعیت درونی و بیرونی تبدیل میشود.
استراتژی به عنوان نگرش
تعریف چهارماستراتژی (موقعیت) سعی دارد محلی را برای سازمان در محیط خارج آن بیابد و موقعیتآن را مستحکم کند، در حالی که تعریف پنجم (نگرش) به درون سازمان مینگرد.
[1]- Webster
[2]- Strategy
[3]- Andrews
[4] - plan
[5] - ploy
[6] - .pattern
[7]- .position
[8]- perspective
منابع:
1. آکر، د.، 1391،مدیریت استراتژیک بازار. ترجمه صفرزاده ح. تهران، انتشارات پویش. چاپ ششم. صص111-116.
2. اعرابی، م.، 1385. اسناد برنامهریزی استراتژیک. تهران. دفتر پژوهشهای فرهنگی.
3. برایسون، ج.، 1386. برنامه.ریزیاستراتژیک برای سازمان.های دولتی و غیرانتفاعی با اصلاحات و اضافات.منوریان.ع.(مترجم). تهران: انتشارات.مؤسسه آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی.
4. تمپورال، پ.، 2012، امكانسنجی توسعه نام تجاری در افزایش جذابیت نقشههایاپراتور موبایل، سومین کنفراس بینالمللیحسابداری و مدیریت، مرکز همایشهای بانکوک. تایلند.
5. جعفر پیشه، خ.،1390، اسرار نام و نشان تجاری.اصفهان، انتشارات آموخته. چاپ اول. ص 82-89.
6. رابینز،ا.،1393، تئوری سازمان. مترجمین الوانی س. و دانایی فرد ح. تهران انتشارات صفاراشراقی. چاپ هشتم. ص، 112-117.
7. روشن، ا.، 1389،بهینهیابی ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاههای دولتی ایران، فصلنامه پژوهش و برنامهریزیدر آموزش عالی، شماره 58.
8. وظیفه دوست، م.،و حریری خ.، 1391، ﺑﺮرﺳﻲ ﺗأﺛﻴﺮ اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﺗﻌﻤﻴﻢ ﺑﺮﻧﺪ ﺑﺮ ﺗﺼﻮﻳﺮ آن در ﺣﻮزه ﺗﻨﺪ ﻣﺤﺼﻮﻻتﻣﺼﺮف و ﺧﺪﻣﺎت. مجله مدیریت بازاریابی، شماره 17.
9. فروزنده دهکردی،ل.،1393، مدیریت استراتژیک. تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور، چاپ چهارم. ص 132-151.
10. فروزنده دهکردی، ل.،1394، مدیریتاستراتژیک. تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور، چاپ چهارم. ص 1-162.
11. فرد، ا.،1392، مدیریت استراتژیک. مترجمین اعرابی س. وپارسائیان ع. تهران، انتشارات سمت، چاپ نهم. ص،89 -96.
.
دانلود کتاب صوتی دستان شفابخش اثر خوزه سیلوا بخش چهارم
استراتژی ,تعریف ,سازمان ,یک ,، ,انتشارات ,به عنوان ,استراتژی به ,استراتژی را , استراتژی به ,شده است ,پیشینه تحقیق برنامه ,تهران، انتشارات دانشگاه
درباره این سایت