مبانی نظری و پیشینه تحقیق مسئولیت پذیری اجتماعی
فرمت فایل دانلودی: .zipفرمت فایل اصلی: DOCX
تعداد صفحات: 57
حجم فایل: 174
قیمت: 22000 تومان
بخشی از متن:
مبانی نظری و پیشینه تحقیق مسئولیت پذیری اجتماعی
تعداد صفحات : 57
فرمت : word (قابل ویرایش)
کاملترین و به روزترین در سطح اینترنت
دارای پیشینه داخلی و خارجی جدید (1389-1397)
دارای منابع فارسی و انگلیسی جدید
فاقد غلط املایی و نگارشی.
رفرنس دهی و پاورقی استاندارد.
بخشی از مطالب فایل :
مسئولیت پذیری اجتماعی
در زمینه اخلاقیات کار، بیشتر تلاشها بر تمایز بین انواع مسئولیتپذیری نهاده شده است. بدین منظور بایستی در خصوص مفهوم مسئولیت پذیری نگرش روشنی ایجادشود. مسئولیت پذیری اغلب به نوعی ارتباط بین افراد و محیط آنها اشاره دارد. درحوزه ارتباطات بین افراد و سازمانها، مسئولیت پذیری به پاسخگویی دلالت دارد؛ پاسخیکه چیزی بیش از فرافکنی است، مثلاً پاسخهایی مانند "این روش کار ماست"یا "عوامل بازار هیچ انتخابی را برای ما باقی نمیگذارند" چیزی بیش ازتوجیه کار نیست. در مسئولیت پذیری، نگرش فرد نسبت به اقداماتی که انجام میدهد، نیزبخشی از پاسخ او را میسازد و این پاسخ ممکن است مورد سؤال واقع شود (Fisscher andNijhof,2005;p157). مستم پاسخی است که بر اساسمقاصد و انگیزههای اقدامات و فعالیتها ارائه گردد. باونز ، ادعا میکند که برایپاسخگو بودن باید فرصت مسئولانه عمل کردن وجود داشته باشد (Bovens,1990). آزادی برای مسئولانه عمل کردن یک پیش شرط کلی، در خصوص مسئولیتپذیری است. این پیش شرط کلی را میتوان به جنبههای مختلفی تقسیم کرد از جمله تمایلبه اقدام، توانایی پیش بینی و دوراندیشی، امکان اقدام کردن و وجود مهارتهای یکارزیابی آگاهانه.
1-2-2 سطوح مسئولیت پذیری
در بحث اخلاقیات کار، سوالی وجود دارد در خصوص ماهیت افرادیکه باید مسئولیت پذیر باشند. از یک طرف، کارکنان و مدیران یک سازمان مسؤل انجام دادنکارها هستند و از سویی دیگر، علاوه بر این افراد، باید مسئولیت پذیری در سطح جمعی رااز مسئولیت پذیری در سطح فردی متمایز نمود. در این خصوص نیز باید سطوح مختلفی را درنظر داشت از جمله یک گروه، یک واحد سازمانی، یک واحد تجاری یا یک سازمان به طور کل.
در ادبیات مربوط به مسئولیت پذیری سازمانی، توجه زیادی به اینمسئله شده است که آیا یک واحد انتزاعی و مجرد، مانند یک سازمان میتواند مسئولیت پذیرباشد؟ به عبارت دیگر آیا میتوان مسئولیت پذیری را به یک واحد انتزاعی مثل یک سازماننسبت داد؟ نقطه آغاز این بحث آن است که در واقع یک سازمان هیچ گونه احساسی و یا هیچگونه آگاهی و اختیاری ندارد و به خودی خود نمیتواند فعالیت نماید و ارزشها را درکو مورد سنجش قرار دهد. بر این مبناست که ورهان[1] بحث میکندکه عمل سازمانها صرفاً مفهومی ثانویه و فرعی و ضمنی دارد. در سازمانها عاملان اصلیانسانها هستند که در جهت مقاصد سازمان فعالیت میکنند. لذا علل فعالیتها توسط سازمانمشخص میشوند (Werhane,1985;p112).از این دیدگاه، اقدامات سازمانی ثانویه و فرعی تلقی میشوند؛ زیرا از طریق فرمانها،اهداف و جهت گیریهای سازمان مشروعیت مییابند. در مقابل، فرنچ با استفاده از منطقی مشابه، بر اهمیت ساختار رسمیتصمیم گیری و قواعد شناخته شده تاکید میکند. این قواعد بر منافع سازمانی تاکید میکنند.بنابراین، یک سازمان دارای تمایلات خاص خود، سوای تمایلات کارکنان میباشد. لذا توانایییک جمع برای رفتار مسئولانه، به ماهیت توانایی یک فرد انسانی بستگی (French,1984;p152).
درست همانند تمایلات فردی، تمایلات یک سازمان هم میتواند موجببرانگیختن رفتار مسئولانه شود و یا از آن ممانعت به عمل آورد. هرچند تفاوت مهمی بینفعالیتها ی فردی و فعالیتهای جمعی وجود دارد. زمانی که یک فرد عملی را انجام میدهد،میتواند تصمیم بگیرد که مسئولانه عمل بکند یا غیر مسئولانه؛ اما در خصوص فعالیتهایجمعی، این مطلب چندان صادق نیست. زمانی که افراد با هم کار میکنند ممکن است به رغماین که تمامی افراد کار و وظایف مورد نظر را انجام میدهند، نتیجه مطلوب حاصل نگردد.در فعالیتها ی جمعی، این پیش شرط که فعالیتها هم جهت با تمایلات افراد است، چنداناعتبار ندارد (Fisscher andNijhof,2005;p159). در عوض، مدیریت سازمان مسئولیت داردفرایندها را به نحوی سازماندهی نماید که تک تک کارکنان بتوانند فراسوی اقدامات خویشرا ببینند و در نتیجه بتوانند از بروز اقدام غیر مسئولانه جلوگیری نمایند.
2-2-2 انواع و دستههای مسئولیت پذیری
علاوه بر تمایز بین عاملان مسئولیت، تمایز دیگری نیز درخصوص دستهها و انواع مسئولیت پذیری وجود دارد. اولین دسته مربوط به حمایت از منافعسازمان میباشد. پس از این که سازمان برای مدتی به وجود آمد، افراد زیادی به خاطر درآمدهایشان،قراردادهایشان، محصولات سازمان و حتی به خاطر معنای زندگیشان به آن وابسته میشوند.این مسئله به ایجاد مسئولیت سازمانی منجر میشود. کارکنان مجبور میشوند که برای ادامهکار سازمان برای کسب سود، برای ایجاد نامی خوب از سازمان و یا دستیابی به گواهینامههای ISO سخت بکوشند؛ بنابراین، برای کارکنان سازمان آگاهانه یا ناآگاهانه،مسئولیتی ایجاد میگردد که از آن به مسئولیت سازمانی یاد میشود. دسته دوم مسئولیتپذیری، به این نکته اشاره دارد که از همه کارکنان انتظار میرود به بهتر ین نحو ازمهارتها و تجربه خود استفاده نموده، استانداردهای حرفهای را رعایت نمایند. این دستهمسئولیت حرفهای نام دارد. بسیاری از تصمیمات که توسط حرفهای ها اتخاذ میشود، اثراتیبر جامعه برجای میگذارد و چون در ثبات، پیشرفت و پایداری جامعه سهیم است، از آن تحتعنوان مسئولیت اجتماعی » یاد میشود، مانند مشارکت در اشتغال زایی و حفظ محیط زیست.دسته آخر به مسئولیت ارتباطی اشاره دارد که بر مبنای رضایت روحی کارکنان، مشتریان وذینفعان سازمان است. در این نوع مسئولیت، مدیران و کارکنان سازمان سعی میکنند به بهتریننحو با مشتریان و ذینفعان سازمان ارتباط برقرار نمایند. برای مثال، پزشکی که سعی میکندبه بهترین شکل ممکن با بیمارش ارتباط برقرار نماید و استرس او را کاهش دهد، مسئولیتارتباطی را مورد نظر قرار داده است (Guilligan,1982;p88).
[1] Werhane
ناندرام[1](2010)در پایان نامه خود رابطه بین مسئولیت اجتماعی و تعهد کارکنان را مورد بررسی قرارداد. او به این نتیجه رسید که رابطه معناداری بین سه مؤلفه تعهد(تعهد هنجاری،تعهدعاطفی و تعهد مستمر) و برنامههای مشارکتیوجود دارد.
اکبری و فهام (2016) بررسی نقش ارزش های فردی و اخلاق کسب وکار در مسئولیت پذیریاجتماعی شرکتی در بنگاه های بخش کشاورزی مورد بررسی قرار دادند. نتایج آنها نشانداد که ارزش های فردی بر اخلاق کسب وکار (2/0=R) و مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی (12/0=R) اثر مثبت و معناداری داشت. همچنین، اثر اخلاقکسب وکار بر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی (68/0=R) مثبت و معنادار بود. بر اساس نتایج، افزایشآموزش های اخلاقی در بنگاه ها برای مدیران از قبیل برگزاری دوره های اخلاق کسب وکار،مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی، اخلاق حرفه ای و آشنایی با استانداردهای موجود در بخشکشاورزی پیشنهاد شد.
ابراهیمی و علوی (2017) اثر ابعاد مسئولیت پذیری اجتماعی بر ترجیح برند با استفادهاز طرح چهارگروهی سالومون مورد بررسی قرار دادند. نتایج آنها نشان داد که بر اساسآزمون پنج گانه روش سالومون به طورکل مسئولیت پذیری اجتماعی برند (ترکیب ابعاد اقتصادی،اجتماعی و محیط زیستی) بر ترجیح برند پگاه اثرگذار است. یافته دیگر نشان داد که ازمیان ابعاد مسئولیت پذیری اجتماعی، بُعد اقتصادی در مقایسه با دو بُعد دیگر تأثیر کمتریبر ترجیح برند پگاه دارد.
شهسواری و سلیمانی (20) بررسی پیامدهای اقتصادی مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها(با تأکید بر کارایی سرمایه گذاری) مورد بررسی قرار دادند. نتایج آنها نشان داد کهمسئولیت اجتماعی بالا، ناکارآمدی سرمایه گذاری را تا حدی کاهش و در نتیجه کارایی سرمایهگذاری را افزایش داده است. در واقع این یافته نشان می دهد که مسئولیت پذیری اجتماعیبا کاهش عدم تقارن اطلاعاتی بین مدیریت و سرمایه گذاران و برطرف کردن مشکلات نمایندگی،به افزایش کارایی سرمایه گذاری منجر شده است.
[1] Nanderam
بخشی از منابع :
منابعفارسی
، سیداحمد، شاه ویسی، فرهاد و رضایی، فرزین(1397). تبیین الگوی ایفای مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت ها و تأثیر آن بر کیفیت سود. تحقیقات حسابداری و حسابرسی، دوره10. شماره 39. صص 167-8.
شهسواری، معصومه و سلمانی، رسول (1397). بررسی پیامدهایاقتصادی مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها (با تأکید بر کارایی سرمایه گذاری(، دوره 73، شماره 27. صص 255-240.
ابراهیمی، ابوالقاسم و علوی، سیدمسلم (1396) اثرابعاد مسئولیت پذیری اجتماعی بر ترجیح برند با استفاده از طرح چهارگروهی سالومون. چشمانداز مدیریت بازرگانی. دوره 16. شماره 2. صص 13-31.
وکیلی فرد، حمیدرضا و حسین پور، فاطمه. (1396) بررسیاثر شدت نگرش مذهبی حسابداران بر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت. حسابداری ارزشی و رفتاری.دوره 2، شماره 3. صص 5-214.
اکبری، مرتضی و فهام، الهام. (1395).بررسی نقش ارزش های فردی و اخلاق کسب و کار در مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی در بنگاه های بخش کشاورزی. تحقیقات اقتصاد و توسعه كشاورزی ایران،دوره 2، شماره 1. صص 197-209.
طالبی، ابوتراب و خوشبین، یوسف (1391) مسئولیتپذیری اجتماعی جوانان. فصلنامه علوم اجتماعی. دوره 1، شماره 59. صص 207-240.
دانلود کتاب صوتی دستان شفابخش اثر خوزه سیلوا بخش چهارم
مسئولیت ,پذیری ,اجتماعی ,سازمان ,یک ,مورد ,مسئولیت پذیری ,پذیری اجتماعی ,یک سازمان ,سرمایه گذاری ,اخلاق کسب ,مسئولیت پذیری اجتماعی ,پیشینه تحقیق مسئولیت ,تحقیق مسئولیت پذیری ,کارایی سرمایه گذاری
درباره این سایت